MichaŁ Wojtas

Web Project Manager

547e438db793b6b80f6e5ab5_mw_200x200.png

Zajmuję się zarządzaniem projektami w środowisku internetowym: projektowaniem, programowaniem i utrzymaniem stron www, aplikacji mobilnych, API i aplikacji serwerowych. Mam na tym polu 10 lat doświadczenia i mogę pracować jako szef produkcji, project albo product manager. Ta strona prezentuje to, co mam do zaoferowania w tej dziedzinie – jako jednoosobowy podwykonawca lub pracownik.

W sekcji Umiejętności podsumowuję moje doświadczenie natomiast dział Zasady zawiera reguły, którymi kieruję się w codziennej pracy. Sekcja Projekty i klienci dopełnia te informacje, prezentując typy przedsięwzięć, jakimi się zajmowałem i ich sponsorów.

Na tej stronie mogą Państwo także pobrać mój życiorys w standardowej formie w pliku .pdf. Jeśli mój profil wygląda interesująco – zapraszam do kontaktu. W tej chwili mieszkam w Berlinie, ale mogę się przenieść, jeśli będzie tego wymagało zadanie. 

UMIEJĘTNOŚCI

Znajomość procesów projektowania graficznego i programowania aplikacji przeglądarkowych, serwerowych oraz na aplikacje mobilne i ról w tych procesach. Potrafię je poprowadzić od początku do końca.

Rozumiem i znam z doświadczenia rozwój produktów w przedsięwzięciach startupowych. Wiem, w jaki sposób wpływają na nie inwestorzy, użytkownicy i konkurenci. Wiem, w jaki sposób utrzymywac równowagę między jakością i liczbą funkcjonalności - tak, by produkt był łatwy w utrzymaniu. Mogę przejąć rolę Product Managera dla wybranych lub wszystkich funkcjonalności.

Orientacja w technologiach wykorzystywanych do produkcji na potrzeby sieci www: HTML/CSS, JavaScript, PHP, Ruby, Java, Objective-C, SQL, git, infrastruktura serwerowa.  Wiem, jak pracują marketingowcy, copywriterzy, designerzy, developerzy, admini, projektanci UX i jak zorganizować ich pracę w projekcie.

Dobrze znam  HTML/CSS i potrafię używać narzędzia do tworzenia stron www WebFlow, obrabiać grafikę w Photoshopie i Sketchu, rysować w Illustratorze. Poza tym pracowałem przy projektach, w których głównymi narzędziami były FlashAfter Effects i 3DSMax, choć sam nie obsługiwałem tych narzędzi.

Mam duże doświadczenie w tworzeniu prototypów za pomocą Axure RP i UXPin (wraz z tworzeniem zaawansowanych interacji, skryptowania elementów interfejsu) i staram się to brać na siebie, by dobrze zdefiniować zakres i potwierdzić go ze sponsorem projektu.

Znam narzędzia pakietu Google dla biznesu: Drive, Docs, Hangouts, Calendar, Sites i oczywiście Gmail. Potrafię zarządzać kanałami YouTube. Mam doświadczenie w pracy z MailChimpem i Zapierem.

Dobrzez znam webowe narzędzia do zarządzania projektami i komunikacji w zespole: LiquidPlanner, Asana, Bitrix24, BaseCamp, Trello, Slack.

Posiadam certyfikat Analytics IQ: potrafię tworzyć konta, analizować dane za pomocą standardowych raportów, budować niestandardowe raporty, ustalać cele konwersji. Rozumiem zasady funkcjonowania Analytics i jego współdziałania z Webmaster Tools czy AdWords. Znam założenia i sposoby wdrożenia SEO.

Używam standardowych narzędzi pracy zespołu projektowego: MS Projectmindmapwiki projektowegobugtrackera, narzędzi do raportowania czasu pracy. Tworzenie dokumentów określających zasady działania w projekcie czy w całej firmie, prowadzenie szkoleń dla nowych pracowników, cykliczne raportowanie postępów i ryzyk w projekcie.

Wielokrotnie zajmowałem się tworzeniem prezentacji sprzedażowych i kosztorysów, fakturowałem i raportowałem wykonanie budżetów. Nie jestem najlepszym sprzedawcą, ale potrafię sprzedać dobry produkt. Pracowałem zarówno po stronie agencji reklamowej jak i klienta.

Przez ostatnie kilka lat większą część projektów prowadziłem po angielsku  i niemiecku i te języki służyły mi na co dzień do komunikacji telefonicznej, telekonferencji, emailowej, dokumentacji projektowej. Mam certyfikaty CAE British Council i C1 Goethe Institut. Poza tym bardzo dobrze mówię po hiszpańsku (certyfikat DELE B2 Instituto Cervantes).

Przez wiele lat zajmowałem się redagowaniem tekstów po polsku i dobrze sobie radzę z pisaniem na potrzeby sieci. Mam też duże doświadczenie z wieloma mniej lub bardziej zaawansowanymi CMS-ami. Moim ulubionym jest WordPress, w którym orientuję się też z perspektywy programisty: potrafię sam zainstalować, znam strukturę plików PHP, wiem jak edytować szablony front-endowe i rozbudowywać o pluginy. Niedawno przeprojektowałem i napisałem na nowo mój blog piłkarski na niecelnetrafienie.pl.

Poza praktycznym doświadczeniem mam też teoretyczne podstawy. Skończyłem podyplomowe studia z zarządzania projektami. Mam certyfikat poziomu D IPMA oraz certyfikaty ITIL Foundation i Agile Foundation.

ZASADY

1

PM wykonuje swoją pracę w otoczeniu biznesowym swojego klienta/pracodawcy. Dlatego staram się jak najszybciej zrozumieć jego strukturę i procesy, które w nim zachodzą.

2

Chcę być jak najbardziej zaangażowany w projekt po to, by rozumieć zależności pomiędzy jego etapami. Dzięki temu, że znam się na tym, co jest robione, mogę lepiej zrozumieć konsekwencje poszczególnych ryzyk i sposoby radzenia sobie z nimi.

3

Sam testuję to, co powstaje w moich projektach. Uważam, że znajomość rozwiązania ma dla PM-a kluczowe znaczenie – choćby ze względu na zapewnienie dopasowania do potrzeb użytkowników i stałego ulepszania rozwiązania w toku projektu.

4

Staram się szczególnie dopilnować definiowania celów projektu. Pozwala to uniknąć niepotrzebnych nakładów na produkty projektów, których tak naprawdę nie potrzebujemy.

5

Bardzo zależy mi na tym, żeby każdy uczestnik projektu był świadomy zdefiniowanych celów, by móc zaproponować lepsze rozwiązania prowadzące do tych ich realizacji.

6

Dbam o szacunek dla pracy każdego uczestnika projektu. Staram się, by każdy kolejny projekt był okazją do poszerzenia ich wiedzy i umiejętności oraz polepszania procesów i komunikacji wewnątrz organizacji, która realizuje projekt.

7

Unikam przeciągających się spotkań, które nie przynoszą efektów. Nie zlecam zbędnych zadań a te niezbędne zlecam dokładnie wtedy, kiedy są potrzebne. Bardzo nie lubię marnotrastwa w projektach rozwojowych i utrzymaniowych.

8

Dyscyplina projektowa zapewnia trzymanie się założonego harmonogramu i budżetu. Dlatego pilnuję struktur i procedur ustalonych na początku projektu: bez nich ludzie w projekcie tracą z oczu cele i rytm pracy.

9

Od sponsorów projektu oczekuję kluczowych decyzji i wsparcia w krytycznych sytuacjach. Chcę, by byli świadomi, że od nich w bardzo dużym stopniu zależy powodzenie przedsięwzięcia i że ich opinie są bezcenne dla zespołu projektowego.

10

Zawsze mam na uwadze to, w jaki sposób to, co zostanie wytworzone w projekcie, będzie w przyszłości używane. Staram się zapewnić maksymalne zadowolenie użytkowników i przychody dla producenta.

PROJEKTY I KLIENCI

Rozwój funkcjonalności aplikacji typu SAAS od poczatkowych user stories po publikację i zbieranie feedbacku od użytkowników.

Aplikacje mobilne i webowe wymieniające dane z aplikacją serwerową za pomocą REST-owych API

Serwisy www firmowe

Serwisy www produktowe

Minisite konkursu/akcji

Intranety

Fanpage FB

Aplikacje konkursowe FB

Kampanie display

Animowane prezentacje, showreele

Integracje z zewnętrznymi aplikacjami/źródłami danych

Dokumentacja do API, instrukcje instalacji i konfiguracji pluginów

Procter&Gamble, Unilever, Henkel, Douglas, Orsay, MasterCard, Isobar, McCann Erickson, Artegence, Danfoss, Styla, Alior Bank, KIC InnoEnergy, L'Oreal, SALESmanago, Wisla Cracow

moje książki

Poza pracą zawodową, zajmuję się też pisaniem na interesujące mnie tematy. Do tej pory ukazała się jedna książka, której jestem współautorem. Pracuję nad kolejnymi, które będę dodawał w tej sekcji.

"Cały ten Rock", Znak, 2017

Ta książka opowiada o drodze Remigiusza Maciaszka na szczyt. Od pracy na budowie, przez prowadzenie wypożyczalni filmów, do ikony polskiego YouTube’a. To także historia dzieciństwa wielu dzisiejszych 30- i 40-latków. Dziecięce fortuny stracone w pierwszych salonach gier i kafejkach internetowych. Dźwięk pracy legendarnych komputerów: Commodore, Amiga 500 i pierwszych Pecetów, których posiadanie dawało właścicielowi status osiedlowej gwiazdy. Wypieki na twarzy podczas czytania „Bajtka” i „Secret Service”. To barwne początki branży gier aż po moment, gdy jej światowa wartość stanowi jedną piątą PKB Polski.

W tle dzieje się jeszcze jedna historia: tego, jak YouTube w ciągu dwunastu lat stał się perłą w koronie Google'a, najważniejszym kanałem marketingu gier i pracodawcą dla tysięcy twórców, z których niektórzy zarabiają dziesiątki milionów dolarów.